Projektowanie stron: firma zamiast freelance'u.

Projektowanie stron: firma zamiast freelance'u.

Projektowanie stron: firma zamiast freelance'u.
autorem artykułu jest Marcin Kalisz

Projektując strony www, możesz podwykonywać je dla zewnętrznych firm, dzięki czemu trudny etap negocjacji z klientem nie będzie Cię specjalnie obchodził. Jeśli jednak postanowisz wypłynąć na głębokie wody i zdecydujesz się założyć działalność gospodarczą miej się na baczności! Czeka na Ciebie więcej pułapek niż mógłbyś się spodziewać, a wynikają one zazwyczaj (choć nie zawsze) nie ze złej woli, a z niejasności, które są później powodem konfliktów. Poniżej przedstawiam kilka wskazówek w jaki sposób unikać kłopotów.

1. Zawsze żądaj zaliczki. Niezwykle popularnÄ… metodÄ… wÅ›ród klientów jest „zlecanie” projektu kilku/kilkunastu firmom, by po przedstawieniu wstÄ™pnej grafiki i odpowiedniej kalkulacji kosztów wybrać jednÄ… z ofert, a pozostaÅ‚ym podziÄ™kować za współpracÄ™. Problem jest tym wiÄ™kszy, że nie do koÅ„ca wiesz, czy zleceniodawcy zależy na projekcie profesjonalnym czy na "byle czym" za 500 zÅ‚. Wykorzystuj w negocjacjach swoje portfolio i na jego podstawie domagaj siÄ™ wpÅ‚aty. Uczciwy zleceniodawca nie bÄ™dzie stwarzaÅ‚ trudnoÅ›ci.

2. Projektowanie stron podlega pod prawo handlu elektronicznego, a to zazwyczaj stoi po stronie klienta. Spisanie umowy jest tylko pozornie zabezpieczeniem także dla Ciebie. Według prawa klient może zerwać umowę w każdej chwili - nawet jeśli prace zostały już ukończone. Wpis w umowie o konsekwencjach rozwiązania nic nie zmienia. Przywilej ten jest ustalony ustawowo. Pomijając kilka wyjątkowych sytuacji masz obowiązek zwrócić wtedy pieniądze wpłacone przez klienta na poczet zaliczki.

3. Zaznaczaj dokÅ‚adnie w umowie co i w jaki sposób zostanie wykonane. JeÅ›li sprawa dotyczy rozbudowanego projektu - stwórz specyfikacjÄ™, którÄ… klient pisemnie zaakceptuje. W przeciwnym razie im bliżej ukoÅ„czenia prac tym wiÄ™cej „nowoÅ›ci” do wykonania bÄ™dzie siÄ™ domagaÅ‚ klient, o których przecież „wielokrotnie wspominaÅ‚”.

4. Domagaj się także pisemnej akceptacji projektu graficznego. W umowie oczywiście zaznacz, że po takowym zaakceptowaniu zmiany wykonywane będą odpłatnie (chyba, że dotyczy to drobnostek). Pomyśl co się stanie gdy po zakodowaniu strony i jej oprogramowaniu klient wpadnie na pomysł by zmienić rozmieszczenie elementów projektu. Jeśli odmówisz może czekać Cię najgorsze - patrz pkt 2.

5. Nigdy nie oddawaj plików źródłowych. Pliki graficzne .psd (photoshop) czy .fla (flash) są Twoją własnością i nie stanowią przedmiotu umowy o wykonanie strony www. Kiedy kupujesz samochód nie dostajesz przecież projektów z desek kreślarskich, ani rysunków technicznych silnika pojazdu.

6. JeÅ›li umowa dotyczy strony w kilku wersjach jÄ™zykowych zaznacz dokÅ‚adnie kto zajmie siÄ™ tÅ‚umaczeniem. Dla klienta sama wzmianka „materiaÅ‚y dostarcza zleceniodawca” nie jest jednoznaczna tym bardziej, że w umowie zawarty może być wpis o „wykonaniu strony w trzech wersjach jÄ™zykowych”. Dość czÄ™stym przypadkiem jest, że wykonawca strony w celu zaÅ‚agodzenia wynikÅ‚ego z niejasnoÅ›ci konfliktu pÅ‚aci za tÅ‚umaczenie sumÄ™ bliskÄ… wartoÅ›ci caÅ‚ego zlecenia (tÅ‚umaczenie na jÄ™z. arabski czy japoÅ„ski jest niezwykle kosztowne, a w takich jÄ™zykach także powstajÄ… strony w Polsce).

7. Projektowanie stron to usługa, która wymaga udziału klienta. Pamiętaj więc, by w momencie określania terminu na wykonanie projektu zaznaczyć od jakiego momentu okres czasu zawarty w umowie będzie obowiązywał. Niejeden projektant sparzył się w sytuacji, gdy otrzymał materiały od zleceniodawcy na tydzień przed terminem zawartym w umowie.

Tylko siedem punktów, ale powinno pomóc. Powyższe wskazówki nie są sposobem na "wykiwanie" klienta. Wręcz przeciwnie - stosując te metody uszanujesz jego czas, pieniądze i nerwy, a przy okazji zadbasz także o siebie. Tak więc... powodzenia!

--
Autorem tekstu jest Marcin Kalisz - doradca marketingowy i projektant reklamowy. Właściciel Agencji Marketingowej A3 Design oferującej m.in. takie usługi jak projektowanie stron.

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Zobacz takze:
Pisanie tekstów: korzyści jako drugi element skutecznej
Jak planować finanse osobiste?
Chciec to za mało żeby móc
ABC gentelmana
Pytania kandydata do osoby rekrutujÄ…cej.